Jak poprawnie określić ciśnienie w oponach rowerowych?
Prawdopodobnie większość aktywnych cyklistów zastanawia się, ile powietrza w rowerze zapewnia optymalny komfort jazdy i bezpieczeństwo. Użytkownicy najczęściej pompują dętki zgodnie z własnymi preferencjami albo rozeznaniem. Tymczasem okazuje się, że istnieją konkretne zalecenia, rekomendujące prawidłowe ciśnienie w kołach roweru. Z jednej strony zapewnia ono płynną i nieuciążliwą jazdę. Z drugiej zaś chroni przed przyspieszonym ujściem już wpompowanego zasobu. Należy mieć świadomość, że odmienne parametry w tym względzie odnoszą się także do stylu jazdy. Optymalne ciśnienie w oponach rowerowych jest również zależne od charakterystyki terenu, po którym przemieszcza się dany cyklista. Czasem warto dokonać profesjonalnego pomiaru.
Optymalne ciśnienie w oponach a typ roweru
Analizując, ile bar w rowerze będzie spełniać normy bezpiecznej eksploatacji jednośladu, trzeba rozróżnić dwa systemy. W przypadku tradycyjnych dętek eksperci zalecają, by wynosiło ono 2.0 -3.5 bar. Inaczej wygląda sytuacja w układach bezdętkowych, gdzie ciśnienie w kołach roweru ma mieć 1.4 – 2.5 bara. Część serwisantów dopuszcza wręcz poziom 1 bar, ale rowerzysta musi wyróżniać się niską wagą własną. Odrębna kategoryzacja tego parametru jest związana również z modelem roweru. Wybrany typ jednośladu jest oczywiście przeznaczony do przemieszczania się w określonym terenie. Albo z nastawieniem na preferowany przez opony model podłoża. Rozpatrując, ile powietrza w rowerze potrzebuje wariant górski, odpowiedź jest dość jednoznaczna. Będzie to skala już przywołana dla wybranych systemów dętek. Analogicznie, odmiany szosowe, ze względu na cieńsze i dużo delikatniejsze opony, powinny wskazywać pomiędzy 5 a 9 bar. Modele trekkingowe oraz crossowe to ciśnienie 2.5 – 5.5 bar. Idealną skalę można też przyjąć dla popularnych wariantów miejskich. Zarówno w damskich, jak też męskich rowerach będzie to 2.5-5.0 bar. I wreszcie, najgrubsze opony w rozwiązaniach fatbike. Wtedy najlepiej utrzymywać w nich ciśnienie 0.5-2.0 bar.
Więcej na ten temat przeczytasz na blogu pieknyrower.pl.
Czym mierzyć ciśnienie w oponach rowerowych?
Rozważając, ile bar w rowerze będzie właściwym wskazaniem, liczy się też wiarygodny pomiar. Do tego celu trzeba wykorzystać specjalistyczne urządzenie diagnostyczne, czyli manometr. Na szczęście, jest on częstym doposażeniem w klasycznej pompce. Oczywiście będzie ona nieco droższa niż najprostsza wersja, ale za to gwarantuje poprawne i precyzyjne wskazanie. Wtedy właściciel jednośladu może być pewny, że ciśnienie w oponach rowerowych będzie zgodne z założoną normą. Ponadto, jeśli nie dysponuje podobnym sprzętem, zawsze może udać się do serwisu. Chodzi rzecz jasna o poszerzoną analizę, związaną także ze stanem dętek oraz opon. Niestety musi również liczyć się z kosztami tej usługi. Dlatego dla własnego spokoju i bezpieczeństwa, warto mieć pompkę z manometrem.
Leave a reply
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.